نگاهی به آموزش لهجه عراقی در رشته زبان وادبیات عربی در ایران، باهدف گردشگری پزشکی
كود المقالة : 1003-CNF0122169034 (R1)
المؤلفون
استاذ مساعد بفرع اللغة العربیة، کلیة الآداب و العلوم الإنسانية، جامعة لرستان، خرم آباد، لرستان ایران
المتسخلص
امروزه سازمانهای محلی، بینالمللی ودولتها به گردشگری بهعنوان زمینهاي پراستعداد برای توسعه می-نگرند وبههمینخاطر سرمایهگذاریهای بسیار در زمینههای مختلف سختافزاری ونرم افزاری آن انجام می-دهند. از مهمترین گونههای گردشگری، گردشگریسلامت وپزشکی است که ارزآوری زیادی، برای کشورها دارد. دانشگاهها از مهمترین نهادهای فعال در زمینههای تخصصی ونرمافزاری گردشگری هستند وبهتبع به درآمدزایی واشتغال برای فارغ التحصیلان خود نیز کمک میکنند. رشتهی زبان وادبیات عربی، بهویژه گرایش مترجمی زبان عربی، با توجه به نقش بسیار پررنگ گردشگران عراقی در گردشگری سلامت، میتواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند؛ برهمیناساس تحقیق حاضر با شیوهی توصیفی–تحلیلی به بررسی مسائل ومشکلات موجود در آموزش زبان عربی وبه ویژه لهجهی عراقی با هدف گردشگری سلامتوپزشکی پرداخته وبا نگاهی به منابع، سرفصلها ودورههای موجود به این نتیجه رسیده است که بازنگری سرفصلهای آموزشی با این دیدگاه، تالیف منابع بیشتر وبهویژه با رویکرد گردشگری سلامت، به صورت کتاب وجزوهی آموزش لهجهی عراقی یا بسایتها، دورههای مجازی تربیت مترجم، طراحی دورههای آموزش این لهجه با رویکرد گردشگری سلامت، نرمافزارهای رایانه وتلفن همراه و... از مهمترین ضرورتها در این زمینه به شمار میروند، علاوه بر این الگوی آموزشی سه مرحلهای ویلیس: پیشتکلیف، تکلیف وپس تکلیف برای آموزش دروس مرتبط پیشنهاد وعلاوه بر آموزش لهجهی عراقی ومهارتهای ترجمهای، معرفی منابع وتحقیقات و معرفی نقش واهمیت یادداشتبرداری، خلاصهنویسی وحافظهی کوتاه مدت در ترجمهی شفاهی ودر مرحلهی تکلیف، پستکلیف وآزمون، در نظر گرفتن پیشرفت مهارتهای زبانی در کنار مهارت آموزش شیوهها وتکنیکهای تقویت حافظهی کوتاه مدت پیشنهاد شده است.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات
عنوان المقالة الخاصة بالمؤتمر [Persian]
نگاهی به آموزش لهجه عراقی در رشته زبان وادبیات عربی در ایران، باهدف گردشگری پزشکی
المؤلفون [Persian]
سیداسماعیل قاسمي موسوي
المتسخلص [Persian]
امروزه سازمانهای محلی، بینالمللی ودولتها به گردشگری بهعنوان زمینهاي پراستعداد برای توسعه می-نگرند وبههمینخاطر سرمایهگذاریهای بسیار در زمینههای مختلف سختافزاری ونرم افزاری آن انجام می-دهند. از مهمترین گونههای گردشگری، گردشگریسلامت وپزشکی است که ارزآوری زیادی، برای کشورها دارد. دانشگاهها از مهمترین نهادهای فعال در زمینههای تخصصی ونرمافزاری گردشگری هستند وبهتبع به درآمدزایی واشتغال برای فارغ التحصیلان خود نیز کمک میکنند. رشتهی زبان وادبیات عربی، بهویژه گرایش مترجمی زبان عربی، با توجه به نقش بسیار پررنگ گردشگران عراقی در گردشگری سلامت، میتواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند؛ برهمیناساس تحقیق حاضر با شیوهی توصیفی–تحلیلی به بررسی مسائل ومشکلات موجود در آموزش زبان عربی وبه ویژه لهجهی عراقی با هدف گردشگری سلامتوپزشکی پرداخته وبا نگاهی به منابع، سرفصلها ودورههای موجود به این نتیجه رسیده است که بازنگری سرفصلهای آموزشی با این دیدگاه، تالیف منابع بیشتر وبهویژه با رویکرد گردشگری سلامت، به صورت کتاب وجزوهی آموزش لهجهی عراقی یا بسایتها، دورههای مجازی تربیت مترجم، طراحی دورههای آموزش این لهجه با رویکرد گردشگری سلامت، نرمافزارهای رایانه وتلفن همراه و... از مهمترین ضرورتها در این زمینه به شمار میروند، علاوه بر این الگوی آموزشی سه مرحلهای ویلیس: پیشتکلیف، تکلیف وپس تکلیف برای آموزش دروس مرتبط پیشنهاد وعلاوه بر آموزش لهجهی عراقی ومهارتهای ترجمهای، معرفی منابع وتحقیقات و معرفی نقش واهمیت یادداشتبرداری، خلاصهنویسی وحافظهی کوتاه مدت در ترجمهی شفاهی ودر مرحلهی تکلیف، پستکلیف وآزمون، در نظر گرفتن پیشرفت مهارتهای زبانی در کنار مهارت آموزش شیوهها وتکنیکهای تقویت حافظهی کوتاه مدت پیشنهاد شده است.
الكلمات الرئيسية [Persian]
سرفصل آموزش زبان عربی، آموزش لهجهی عراقی، گردشگری سلامت وپزشکی