کارآفرینی و تجاری‌سازی رشته زبان و ادبیات عربی با معرفی دو گرایش جدید (گرایش توریسم درمانی، گرایش ادبیات نمایشی)

كود المقالة : 1019-CNF0122169034 (R1)
المؤلفون
1خلیج فارس
2دانشگاه خلیج فارس
المتسخلص
مجال اللغة العربية وآدابها هو أحد المجالات الجامعية في إيران الذي يعاني خريجوه من مشاكل خطيرة فيما يتعلق بسوق العمل. خريجو هذا المجال ، بسبب الجهد الكبير في المستويات التعليمية المختلفة في هذا المجال مثل البكالوريوس والماجستير والدكتوراه ، غالبًا ما لا يمتلكون القدرات والمهارات الشخصية اللازمة لبدء عمل مناسب ، وبدلاً من خلق فرص العمل وريادة الأعمال و المشاركة في التنمية الوطنية ، فإنهم يبحثون عن عمل حكومي. سوق العمل في هذا المجال هو في الغالب في مجال الترجمة والتدريس.
اليوم ، دخلت اتجاهات أخرى مثل القادة الناطقين بالعربية في مجال السياحة والسياحة العلاجية إلى سوق العمل في الأدب العربي. ولكن نظرا للمشاكل الاقتصادية ، فضلا عن خلق المزيد من القدرات في الخريجين ، فمن الضروري ؛ تحديد اتجاهات أخرى في درجتي الماجستير والدكتوراه. حاولنا في هذا البحث إدخال نقاط الضعف في ريادة الأعمال والتعليم في هذا المجال ، واتجاهين للسياحة العلاجية والأدب الدرامي سوق العمل ؛ كما تم اقتراح مقترحات عامة لتغيير أسلوب التدريس وتغيير الموضوعات وطريقة قبول الطلاب وما إلى ذلك في المراحل التعليمية الثلاث لهذا المجال.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات
 
عنوان المقالة الخاصة بالمؤتمر [Persian]
کارآفرینی و تجاری‌سازی رشته زبان و ادبیات عربی با معرفی دو گرایش جدید (گرایش توریسم درمانی، گرایش ادبیات نمایشی)
المؤلفون [Persian]
الهام خبیر، رسول بلاوی
المتسخلص [Persian]
رشته زبان و ادبيات عربي ازجمله رشته‌های دانشگاهي در ايران است كه دانش‌آموختگان آن از حيث بازار کار به‌طورجدی دچار مشکل هستند. دانش‌آموختگان این رشته با توجه به کوشش بسیار در مقاطع آموزشی متفاوت این رشته مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اغلب توانایی‌های فردی و مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی کسب کار مناسب را ندارند و به‌جای ايجاد فرصت‌های شـغلي و كارآفريني و مشاركت در توسعه ملي، بیشتر به دنبال استخدام شدن هستند. بازار کار این رشته بیشتر در حوزۀ ترجمه و تدریس است.
امروزه گرایش‌های دیگری چون لیدرهای عرب‌زبان در بخش توریسم و توریسم درمانی به بازار کار ادبیات عرب ورود کرده است؛ اما با توجه به مشکلات اقتصادی، کمبود شغل و همچنین ایجاد توانمندی بیشتر در دانش‌آموختگان نیاز است؛ تا گرایش‌های دیگری در مقاطع ارشد و دکترا تأسیس شود. در این پژوهش سعی شده تا با بررسی مسئله کارآفرینی و ضعف‌های آموزشی در این رشته، دو گرایش توریسم درمانی و ادبیات نمایشی را همراه با بازار کارشان معرفی کنیم؛ همچنین پیشنهاد‌های کلی برای تغییر در شیوه تدریس، تغییر سرفصل‌ها، روش پذیرش دانشجو و... در سه مقطع آموزشی این رشته مطرح‌شده است.
الكلمات الرئيسية [Persian]
ادبیات عرب، کارآفرینی، توریسم درمانی، ادبیات نمایشی عرب